ارزیابی کیفی و تخصصی در نیل به دانشگاه نسل سوم و چهارم مؤثر است
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم معرفی و تجلیل از اساتید نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی هفته گذشته با حضور حجتالاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد.
در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از ۱۴ استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۸ تجلیل شد.
به همین دلیل گفتگویی با نجلا حریری عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی (کتابداری) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات انجام شده است.
حریری از سال 77 به عنوان هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با دانشگاه آزاد اسلامی وارد همکاری شده است. در کارنامه وی کتابهای پرمخاطبی در زمینه روش تحقیق و نظامهای بازیابی اطلاعات دیده میشود. در طی 21 سال خدمت در دانشگاه آزاد اسلامی مقالات متعدد داخلی و خارجی از وی منتشر شده است. حریری عضو کارگروه برنامهریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته علم اطلاعات است.
نجلا حریری در گفتگو با آنا درباره ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه دارای ظرفیتهای بزرگ بالفعل و بالقوهای برای مشارکت مؤثر در توسعه کشور است و تا کنون طی دهههای پرباری که از فعالیت علمی و فرهنگی آن میگذرد رسالت خود را در ارتقای کیفی علم و فرهنگ در کشور تا حد مطلوبی ایفا نموده است.
وی افزود: تلاش افراد متخصص و متعهد در سطوح مختلف تصمیمگیری و همچنین کادر آموزشی، پژوهشی، اداری متخصص و کارآمد در واحدهای مختلف دانشگاهی سبب شده که این مرکز علمی عظیم، بازوی توانمندی در بدنه آموزشی و پژوهشی کشور باشد. در این راستا ابتکارات و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی و برنامهریزیهای این دانشگاه برای سوق دادن پژوهشها به سمت مسائل واقعی صنعت و جامعه و توجه به ارتباط پژوهش و صنعت و تجارت شایان تقدیر است.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر با تأسیس مراکز دانشبنیان و مراکز رشد و اقداماتی از این قبیل قدم در مسیر کارآفرینی و تبدیل دانش به محصول گذاشته است و فعالیت شایستهای در زمینه تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم داشته است و برای طی مراحل توسعه، طرحهایی مانند طرح پایش را به اجرا درآورده است. علاوه بر آن با برنامهریزیهای لازم در تلاش است که با حرکت در مسیر دانشگاههای نسل چهارم به ایفای نقش در شکلدهی هدفمند جامعه بپردازد.
حریری با اشاره به حمایت دانشگاه از اعضای هیئت علمی مبنی بر جذب طرحهای دانشبنیان و برون دانشگاهی اظهار کرد: البته در کنار این اقدامات، لازم است حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه رأساً به اتخاذ سازوکارهایی برای جذب طرحهای پژوهشی کلان بپردازد و در اجرای این طرحها از اعضای هیئت علمی متخصص و حتی دانشجویان توانمند دکتری استفاده کند که البته فعالیتهایی در این زمینه نیز در حال انجام است. بدیهی است این تلاشها پیامدهای مبارکی مانند رونق تولید را نیز درپی خواهد داشت و قدمهای موثری در راه تولید ثروت از دانش است.
وی بیان کرد: تحول در حوزه آموزش دانشگاهی نیز برای قرار گرفتن دانشگاهها در زمره دانشگاههای نسل سوم و چهارم از ضروریات است. در سالهای اخیر تعریف رشتههای جدید و تقاضامحور و آموزشهای متمرکز بر مهارتآموزی در راستای حل مسئلههای موجود جامعه، مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته که لازم است این مهم با جدیت بیشتری پیگیری شود.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: ارزیابی کیفی مستمر اعضای هیئت علمی دانشگاه و اطمینان از تخصصهای علمی و صلاحیتهای اخلاقی آنها در امر دانشجوپروری از شروط اساسی توفیق دانشگاه در تحقق استانداردهای لازم برای موفقیت به عنوان دانشگاههای نسل سوم و چهارم است. علاوه بر این، استعدادیابی در دانشجویان و حمایت از دانشجویان نخبه و مستعد و ایجاد دلگرمی در آن ها هم باید در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
انتهای پیام/4116/ن
انتهای پیام/